Support

Vad behöver du för hjälp idag?

supportIMG

Vad behöver du för hjälp idag?

supportIMG

Kontakta oss

Chemoform Scandinavia AB
Box 27104
102 52 Stockholm
Telefon: +46 (0) 8 55 92 20 55
E-Mail: csa@chemoform.com
Besöksadress kontoret:
Fågelvägen 24a, Stuvsta

Besöksadress lagret:
Tuna Industriväg 23, Järna

Vanliga frågor

Allmänna frågor

Nej, vi säljer bara till återförsäljare. Gå in på våran återförsäljarsida för att se vilka vi har.

Vi säljer det mesta inom pool och spa. Allt ifrån kemi till tillbehör. Söker du efter något speciellt som du inte finner här på hemsidan, är du varmt välkommen att kontakta oss här.

Alla våra produkter skickas med Bring. Den mejladress som finns registrerad i vårat affärssystem får ett automatskickat mejl med sändningsnummer och information om sändningen. Har du frågor kring din sändning kan du mejla oss här.

Om du är privatperson så måste du vända dig till din återförsäljare där du köpt produkten. Återförsäljare gör en reklamation via serviceanmälan här bredvid. Ni kan också klicka här.

Lagervaror skickas normalt inom 3-5 arbetsdagar.

Ej lagerförda varor tar längre tid. Du får alltid ett uppskattat leveransdatum på ditt ordererkännande när du lägger en beställning. 

Generellt så har vi två års garanti på våra produkter med vissa undantag.

Exklusiva stålväggspooler har en degressiv garanti mot genomrostning. Det innebär att garantivärdet minskar för varje år som går.

Våra liners som är 0,75 mm tjocka har en täthetsgaranti på tio år.

Poolfrågor

Man sänker vattennivån en bit, men tömmer inte poolen helt, omkring hälften av vattnet måste vara kvar för att den ska stå kvar stadigt. Oftast tömmer man till strax nedanför inloppen. Den största risken under vintern är att isen skär sönder linern. Det går att köpa ny, men täcks inte av garantin. Man tar även bort filteranläggningen och som man förvarar inomhus under vintern, och tömmer rören på vatten. Det följer även med en ”vinterplugg” till inloppen i poolen. För att hindra isbildning finns det inget medel, men kunden kan lägga i en PET flaska på vattenytan, så att kraften från isen inte blir för stor (PET flaskan utjämnar detta).

När det gäller vattenvård, kan det vara bra om kunden har i Algmedel innan avstängningen, i fall vi får en ”varm” vinter så hindrar detta att poolen blir för grön under vintern

Poolen måste stå helt plant och i våg. Det allra bästa är att gjuta en platta eller att gräva ned en bit så att underlaget är slätt, fylla med dräneringsmaterial och stenmjöl över detta och sedan ”padda” ytan så att den blir slät och stadig. Det minsta man bör göra är att rensa ytan under poolen från kvistar, stenar och andra ojämnheter och lägga på ett par cm sand eller stenmjöl. Av erfarenhet kan vi säga att gräs inte är så lämpligt att ha under. Det kan visserligen vara slätt och mjukt men kan ruttna med en mindre angenäm lukt till följd.
Bottenskyddsmatta måste ALLTID användas för att garantin ska gälla.

En thermoblockpool och 150 cm djupa stålväggspooler ska ALLTID ha en gjuten botten.

Det man också ska tänka på är vilka markförhållanden som gäller. När vattnet kommer i poolen ger det ett tryck på 1,2 ton/kvm.

Det finns några alterntiv beroende på storleken på poolen, samt vilken budget kunden har.
Det första och enklaste alternativet är att sätta en termofolie i poolen. Termofolien kan höja temperaturen med upp till fem grader i poolen. Ett annat alternativ är att sätta upp solfångare. Det bästa, men dyraste alternativet är att installera en poolvärmepump. 

Paketen innehåller olika saker beroende på vilken pool det är. Här kan ni läsa mera information om varje paket. Under varje poolpaket står det vad paketen innehåller.

Vi har ingen tjänst för att montering eller öppning/stängning av våra pooler. Kontakta någon av våra återförsäljare om du vill ha hjälp med detta. Du hittar våra återförsäljare här.

Kemifrågor

Det är viktigt att hålla koll på de olika värdena i ditt badvatten. Har du fel värden riskerar du onödigt slitage på de olika delarna i poolen. Har du fel värden täcker inte heller garantin.

Steg ett är att hålla koll på pH-värdet i vattnet. pH-värdet bör ligga mellan 7,2 – 7,6. Det andra värdet du bör ha koll på är klorvärdet. Klorvärdet bör ligga mellan 1,0 – 3,0 ppm (mg/l).

Mera information och utrustning för att testa värdet hittar du här.

Det kan vara svårt att veta vad man ska välja mellan dessa tre olika alternativ. Alla har sina för och nackdelar. 

Klor är det vanligaste  alternativet. Fördelen är att det är prisvärt och säkert.  Nackdelen är att order klor kan ha en avskräckande ton, och att det kan lukta obehagligt vid ett felaktigt pH-värde.

Fördelen med aktivt syre är att produkten är luktfri, och passar även för klorallergiker. Nackdelen är att produkten enbart har en direkt effekt samt att produkten bör kompletteras med ett algdödande medel.

Brom är också det luktfritt samt har en bra desinfektionsverkan. Nackdelen är att priset är aningen högre, samt att oxideringseffekten är låg.

Har du frågor kring kemikalierna är du mer än välkommen att kontakta oss.

Kontakta oss

Chemoform Scandinavia AB
Box 27104
Telefon: +46 (0) 8 55 92 20 55
E-Mail: csa@chemoform.com
Besöksadress lager/kontoret:
Tuna Industriväg 23, 153 30 Järna

cf nyhetsbrev

I CF nyhetsbrev meddelar vi dig främst om nyheter och trender, men vi ger även tips, råd och information. Informationen består utav info om våra produkter, varumärken, kampanjer och annat aktuellt.